I. Wzorce kreacyjne 1. Singleton 2. Budowniczy 3. Prototyp 4. Fabryka 5. Fabryka abstrakcyjna II. Wzorce strukturalne 1. Adapter 2. Most 3. Kompozyt 4. Dekorator 5. Fasada 6. Pyłek 7. Pełnomocnik III. Wzorce czynnościowe 1. Łańcuch zobowiązań 2. Polecenie 3. Interpreter 4. Iterator 5. Mediator 6. Pamiątka 7. Obserwator 8. Stan 9. Strategia 10. Metoda szablonowa 11. Odwiedzający |
Mediator - wzorzec projektowy (design pattern) - java1. Cel:Wzorzec Mediator definiuje jak obiekty oddziałują na siebie bez wyraźnego odniesienia się do siebie. 2. Problem: Chcemy uzyskać luźne połączenie pomiędzy obiektami. Jest to obecne, gdy mamy do czynienia z zestawem dobrze zdefiniowanych obiektów, które komunikują się w złożony sposób. 3. Rozwiązanie: Chcemy uniknąć tzw. spagetti kod pomiędzy obiektami. Chcemy umożliwić zcentralizowane komunikowanie się między powiązanymi objektami. Tworzymy coś na wzór hub-u lub router-a do komunikacji pomiędzy obiektami. Mediator ma informację o wszystkich zaprzyjaźnionych obiektach (colleagues). Obiekty (colleague) nie komunikują się pomiędzy sobą bezpośrednio, służy do tego mediator, do komunikacji między nimi. Powiązane obiekty (colleagues) nic nie wiedzą o sobie. Wzorca mediator używamy kiedy komunikacja pomiędzy obiektami jest złożona. 4. Diagram klas wzorca Mediator: 5. Implementacja: Klasa testująca: interface i implementacja wzorca mediator: 6. Zastosowanie w kodzie java: - java.util.Timer (wszystkie metody scheduleXXX()) - java.util.concurrent.Executor#execute() - java.util.concurrent.ExecutorService (metody: invokeXXX() i submit()) - java.util.concurrent.ScheduledExecutorService (wszystkie metody: scheduleXXX()) - java.lang.reflect.Method#invoke() |
---|